Kako izbrati pravo olje za dvotaktni motor

Kako izbrati pravo olje za dvotaktni motor

Vrtni stroji so večinoma vsi opremljeni z dvotaktnimi ali s štiritaktnimi bencinskimi motorji na notranje izgorevanje. Moč oziroma pogon motorja je zagotovljen z energijo, ki nastaja pri ekspanziji plinov nastalih zaradi eksplozije bencina ali mešanice v zgorevalni komori. Stiskanje plinov omogočajo bati, ki so v konstantnem premikanju.

Za normalno delovanje sistema morajo biti med parjenimi deli zagotovljene minimalne vrzeli. Da ne bi prišlo do obrabe ali povečanja teh vrzeli, skrbi motorno olje, ki s tankim filmom pokriva dele motorja in upočasni obrabo vrzeli. To je tudi glavna vloga motornega olja v motorjih na notranje izgorevanje. Ostale naloge motornega olja v motorjih z notranjim izgorevanjem so zaščita delov in sklopov pred korozijo ter pomoč pri hlajenju motorja. Dvotaktni motorji so enostavno zasnovani in so kot pogonska enota zelo razširjeni pri opremi z manjšo močjo. To so motorji moči od 50ccm do 500ccm, ki jih lahko najdemo v skuterjih, kosilnicah, kosilnicah na nitko, motornih žagah itd. Velika večina dvotaktnih motorjev nima ločenega sistema za mazanje, zato je potrebno dodajanje olja neposredno v bencin. Zaradi te posebnosti morajo imeti olja za dvotaktne motorje drugačne lastnosti od olj za štiritaktne motorje. Olje mora imeti dobro topnost v bencinu, da ga lahko enakomerno zmešamo z bencinom in v procesu mešanja ne nastajajo velike kaplje olja, kar ne zagotavlja enakomernega mazanja. 

Vsebovati mora nizko vsebnost pepela, saj je olje potrebno čim bolj sežgati in ob tem zagotoviti čim manj dima. Prav tako mora biti olje stabilno pri visokih temperaturah (do 300° C), pri katerih mora še vedno zagotavljati kreacijo zaščitnega filma. Pri pripravi »mešanice« za dvotaktne motorje moramo biti pozorni na navodila proizvajalca, kakšno je predvideno razmerje olja in bencina pri pripravi. Pri nakupu olja za dvotaktne motorje moramo preveriti, da olje vsebuje naslednje lastnosti: minimalna raven dima, preprečevanje usedlin v izpušnem sistemu, visoka stopnja fluidnosti, zaščita pred korozivnimi procesi, visoka zmožnost mešanja z gorivom pri nizkih temperaturah in visoka lastnost mazanja. Priporočamo vam uporabo kvalitetnega olja, saj boste le tako zmanjšali obrabo motorja, kar bo podaljšalo življenjsko dobo vašega dvotaktnega motorja. Kako torej izberemo dobro olje? Da bi to storili, se moramo najprej seznaniti z vrstami olj, ki so nam na razpolago. Poznamo mineralna olja, pol sintetična in sintetična.

Kvalitetna motorna olja so sestavljena iz baznih olj (za kakovostna olja se uporabita tudi dve bazni olji naenkrat) in aditivov (10-20%) Mineralna olja, so izdelana na osnovi nafte in ne naftnih sintetiziranih kemičnih spojin. Ta olja so najosnovnejša in so priporočljiva za motorje, kjer ne prihaja do pretiranih obremenitev. Olja so cenovno ugodna, a obenem zadovoljujejo in izpolnjujejo specifikacije, ki jih motor potrebuje. Življenjska doba mineralnih olj je krajša kot življenjska doba sintetičnih in pol sintetičnih olj, zato je pri uporabi mineralnega olja potrebna pogostejša menjava le tega.

Pol sintetična olja, so narejena iz najboljših komponent baznih mineralnih in sintetičnih olj, kar je dober kompromis višje kakovosti po ugodni ceni in za široko uporabo.

Sintetična olja, so izdelana na osnovi sintetične oljne baze in so ustvarjena posebej za nalogo, katero bodo ta olja opravljala v motorjih. Lahko rečemo, da so izdelana »po meri«, med tem ko imajo olja mineralne osnove lastnosti, ki so nastale v naravi. Tako ima sintetično olje višjo odpornost na visoke temperature, večjo trajnost, kar pomeni, da bo vaš motor dlje časa zaščiten. Olje sintetične osnove ima prav tako boljše specifikacije v mrzlem vremenu (še vedno ostane tekoče), kot tudi pri visokih temperaturnih obremenitvah, kjer ima še vedno visoko raven mazanja, kar omogoča izkoristek na zgornjih mejah obremenitve motorja.

Večina proizvajalcev strojev kot so Husqvarna, Makita in Stihl imajo v ponudbi olja pod svojimi blagovnimi znamkami, za katere zagotavljajo, da so najbolj optimalna za njihove motorje.

Vsekakor se lahko uporabijo tudi olja enakih ali višjih specifikacij priznanih proizvajalcev olj, kot na primer INA MAZIVA, ki v dosti kategorijah celo presegajo minimalne specifikacije proizvajalcev strojev.